Učitel s praxí lepší nováčka?
učitel...
Nejprve něco málo o mně. Studuji poslední ročník přírodovědecké vysoké školy, obor učitelství zeměpisu. Za sebou mám dvě měsíční pedagogické praxe a rozhovory s mnoha učiteli v rámci výzkumu pro svou diplomovou práci. Státní zkoušku z pedagogiky za sebou, z předmětové didaktiky zatím před sebou. To jen tak na okraj, aby bylo jasno, že můj názor není jen hlasem od piva v hospodě.
Sleduji diskuse o tom, jak na začátku tohoto roku získali mladí učitelé výrazně vyšší nástupní platy, ale platy učitelů s praxí zůstaly zhruba stejné. Hned se objevily výtky, jak je demotivující, když učitel s 20 lety praxe bere jen o málo více než začátečník. A hrozby, že do škol sice přijdou mladí absoloventi, ale ti pak po pár letech odejdou, protože jim platy téměř neporostou. Já však snížení rozdílu mezi začínajícími a dlouholetými učiteli plně podporuji a v následujících řádcích vysvětlím proč.
Můžete říci, že "jednou budu mluvit jinak" a možná to tak bude. Ale nyní si myslím, že není moc důvodů pro tvrzení, že starší učitelé jsou nějak zvlášť lepší než ti mladí. Z hlediska znalosti oboru jsou absoloventi připraveni ze školy v plné výši. Z hlediska pedagogické stránky jim sice chybí praxe, ale zato bývají nadšenější, mají chuť zkoušet nové metody a reagovat na potřeby doby. Jsou to právě ti mladí, kteří ve školách zavádějí novinky jako je práce s internetem apod.
Starší učitelé často učí podle svých starých příprav, celé roky stejně. Často neumí pořádně používat internet a další techniku, takže je není možné ani kontaktovat mailem, což je dnes pro školáky samozřejmost. Jejich výukové metody často neodpovídají současným trendům. Od dětí mají už věkově daleko a mnohdy jim nerozumí. A leckdy trpí syndromem vyhoření, po letech práce ve škole už je žáci spíš otravují. Rozhodně ne všichni, to zdůrazňuji. Jen chci říct, že starší nejsou jednoznačně lepší než ti mladší. Pamatujete si ze svých školních let. kdo byli ti dobří a kdo špatní? Jak to souviselo s délkou praxe?
Ve školství se zkušenosti sbírají tak tři roky. Pak už je jedno, jestli učíte tři roky, nebo dvacet let. Nebo čtyřicet. Ta činnost se více méně opakujuje. V soukromých firmách platy s věkem rostou především tím, že zaměstnavatelé mohou nabídnou postup na náročnější vyšší pozici. Ve školství je to maximálně postup na post ve vedení školy, ale těchto míst je málo, takže většina učitelů zůstane po celou kariéru na stejné úrovni, tedy jako řadoví pracovníci.
Víte, oni to ti mladí nastupující mají paradoxně těžší. Nemají připravené hodiny z předchozích a právě ty zkušenosti, takže jim přípravy hodin zaberou daleko více času, hodiny jsou pro ně náročnější a víc stresující. Žáky totiž nezajímá, jestli učíte týden nebo celý život. Z vlastní zkušenosti vím, že žádného pochopení pro to, že jste začátečníci, se nedočkáte. To není jako ve firmách, kde mají mladí pracovníci určitou dobu na to, aby se všechno naučili. Žáci od Vás čekají stoprocentní výkon od první vyučovací hodiny. Musíte odvést stejnou práci jako zkušení matadoři, při hodině nad Vámi nestojí starší kolega, aby radil, že "teď máte dát pepíčkovi poznámku". A právě žáci jsou ti, od nichž se odvíjí, jak budete při práci spokojeni.
Existují dobří mladí a špatní starší a stejně tak i naopak. Bohužel, v praxi je dost těžké odlišit ty dobré od špatných, protože ve školství se velice obtížně měří výsledek práce. Školství netvoří zisk, který by se dal jasně změřit. Učitel ve škole není jen (a dnes už vůbec by neměl být) nositelem znalostí předávaných dětem. Měl by být i vychovatelem, měl by umět rozvíjet osobnost žáků po všech stránkách, kontrolovat funkčnost sociálních vztahů ve třídě a podobně. Výsledky jeho práce se zkrátka objektivně příliš změřit nedají a pokud to bude subjektivně posuzovat vedení školy, např. ředitel, bude to daleko víc otázka míry kamarádství daného učitele s ředitelem. Bohužel, odlišit finančním ohodnocením kvalitní od nekvalitních je v tomto sektoru téměř nemožné, i když snahy jsou.
Z tohoto důvodu tedy zbývají cesty "všem tak nějak stejně" nebo odstupňování platu podle délky praxe. Nyní došlo k přiklonění se k první variantě a z výše uvedených důvodů to nepovažuji za špatné.
A problém, že po pár letech na škole odejdou učitelé do soukromých firem, kde jim nabídnou platový růst, vůbec nevidím jako problém. Nevidím totiž žádnou výhodu v tom, že nějaký učitel učí 40 let. Proč by nemohl učit 10 let a pak odejít. Když ho učení bude bavit, tak se s platem ve škole spokojí a zůstane, když ne a sežene lepší práci, tak odejde. Na jeho místo přijdou zase mladší. A to má být jako něco špatného?
Ale kdyby mě chtěl nějaký dlouholetý pedagog přesvědčit, že po třiceti letech mám mít daleko více peněz než po třech, tak ať také napíše blog, rád si počtu...
Martin Štros
Kde stát ztrácí miliardy očima úředníka, díl I.
Jako pracovník státní správy jsem se rozhodl, že budu sepisovat své postřehy o tom, kde se ztrácí miliardy od daňových poplatníků, proč tomu tak je a jak to vyřešit. Dnes o tom, jak systém motivuje úředníky k dosahování výsledků.
Martin Štros
Co kdyby stát začal šetřit nejdřív na sobě?
Zadlužování naší země roste a jak ušetřit na občanech a firmách, už nám bylo představeno. Neměl by však stát jít příkladem a sám se snažit udělat změny, aby fungoval lépe a tedy levněji?
Martin Štros
Vaječné pokrytectví
Současná vajíčková krize je nejvíce ze všeho demonstrací toho, jak u většiny lidí slova předcházejí činy.
Martin Štros
Doktorát jako sociální dávka
Na českých vysokých školách se rozmáhá znepokojivý jev - nezaměstnaní s nálepkou doktorandů.
Martin Štros
Tradiční předvánoční úleva
To napětí jsem cítil už pár měsíců a poslední týdny už jsem byl celý nervózní. Co když to letos nevyjde ?!
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé
Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...
Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem
Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...
Lesy chce předat mnichům bez soutěže. Smlouvu nachystal starosta předem
Premium Mohlo to být jedno z rozhodnutí, jakých města jako osmitisícové Milevsko udělají ročně stovky....
Stavební úřady se děsí novely, mluví o nejistotě a nabírají nové pracovníky
Stavební úřady napříč republikou se obávají reformy stavebního zákona. Kvůli nárůstu práce tak...
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...
- Počet článků 62
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2899x
Po dosažení titulu Mgr. v září 2011 nyní pracuje ve vzdělávací agentuře.