Diskuse
Učitel s praxí lepší nováčka?
Děkujeme za pochopení.
My.WinCleaner
Takže z článku jsem pochopil,
že plat začínajícího pedagoga není vlastně ohodnocením jeho výkonu a toho, jestli dovede dobře naučit, ale odměna za jeho lopotný pokus přiblížit se starším zkušeným kolegům...
Kvetuska55
Možná trochu mimo téma ...
ale můžete mi páni a dámy učitelé vysvětlit, proč úroveň vzdělání za uplynulých dvacet letech tak strašně klesá? Proč děti, které nastupují do 1.třídy mají vady řeči, nezvládají jemnou motoriku a jsou stále více agresivní? Proč hodnota maturitního vysvědčení je rovna téměř nule? A vysokoškolský diplom také moc neznamená?
Jinak jsem generace, která v padesátých letech zažila na základní škole "vyhozené" profesory z Gymnázií. Věřte, že z toho, co nás tehdy naučili, zejména ve všeobecném přehledu, čerpám stále.
chany
Re: Možná trochu mimo téma ...
Začala jste správně od malých dětí.Tam je jádro pudla- výchova ( mnohdy nevýchova) v rodině. Proč mají vady řeči? Protože komunikace v rodině je minimální. Ať už z hlediska času ( dítě se na poslední chvíli vyzvedne z MŠ, doma se frkne před televizor či počítač a nevotravuj, chystám večeři..) nebo ochoty ( se mi nechce, jsem unavený -á, mám toho za celý den dost...)Chodit na logopedii? Není čas.. Jemná motorika? Kdo si s dětmi třeba skládá z lega, vystřihuje apod.? Děti dnes zápasí s obyčejným překládáním papíru, klička na botě je neřešitelný rébus ( kdo by se s tím zdržoval, koupíme botky se "sucháčem" ) Není na nic čas, nálada, všude shon a stres. Na to navazuje zmiňovaná agresivita dětí. Nějaké sebeovládání, pokora, disciplína? Španělská vesnice. Stačí vidět některé matky s dětmi v nákupních centrech ( a nejen matky, samozřejmě). Své ratolesti nezvládají už v útlém věku, jak si poradí v pubertě? Děti si mohou, co chtějí.Že to usurpuje ostatní? No a? Přece nebudou svého mazánka
Reeve
Ach, zase ty počítače
Vážený mladý budoucí kolego, jste obětí hned několika mýtů najednou a jedním z nich je ten o PC negramotnosti těch "starých". Před 10 lety na tom možná mohlo něco být, dnešní učitelští před-důchodci však zažili nástup počítačů do školství coby čtyřicátníci - a vězte, že za těch minimálně 15 let se toho stihli docela dost naučit.
Že jste na školách poznal nějaké staré "úči", které dodnes neumějí ani vložit dokument jako přílohu do mailu? No samozřejmě, je to ten typ vyčuraných lidí, který je líný se cokoliv učit a rád nechá ostatní, aby udělali práci za něj. Ovšem úplně stejná esa jsou i mezi mladými: Studentka na praxi nedokázala spustit obyčejnou powerpointovou prezentaci, protože "ona na tyhle technický věci moc není". Brzy dosáhla svého: Ochotní mládenci ze třídy za ní spouštěli prezentace, obsluhovali DVD a při tom si jistě mysleli něco nepěkného o "PC negramotnosti" těch starších - dnešních absolventů VŠ. Tedy i o vás. Myslíte si, že oprávněně?
Enin
Re: Ach, zase ty počítače
jenže to je jen jedna malá drobnost a nerozhoduje o tom, jestli by měly být platy mladých a starších tak rozdílné.
hankaho
je to tak
Mladi jsou nadseni a deti je berou, samozrejme bez vad reci atp. Nelze davat vsechny do jednoho pytle, ale ja bych jim pridala a to jsem absolventka pedagogicke fakulty v duchodu. Kdyz vidim ucitelku nasi vnucky- prvnacky, predpokladam, ze je ji asi 30, tak z meho pohledu je to prirodni zazrak, dikybohu. A nevzpominam si na nikoho lepsiho bez rozdilu veku.
Reditele nemohou spravedlive odmenovat, protoze by to museli byt hodne silni samostatni jedinci a takovymi vedoucimi pracovniky Cesko obecne neoplyva.
Mozna, kdyby sli ucitele po 10 letech nekam na rok do realu, mohlo by se neco zmenit. Ale kdo to zaplati?
Jarda5612
RE: Reditele nemohou spravedlive odmenovat
Jedině ředitel může spravvedlivě hodnotit učitele. Žádný úředník tvořící "vyhlášku" přece nemůže vědět jak je který učitel dobrý. A pokud náhodou Váš ředitel to neumí, pak tam nemá co dělat. Nevěřím tomu, že většina ředitelů je neschopných. Naopak.
sat037
moje zkušenost
nejsem kantor, ale jednu zkušenost bych měl. Naprosto nejlepší kantoři byli buď externisti, nebo lidi, co odešli ze svého oboru učit.
Na střední mě zastihla sametovka a dali do výuky Výpočetní techniku (tenkrát se to fakt tak jmenovalo, žádná informatika apod.). Učil to externista, na imperialistických strojích Atari a ZX (protože Nový Bor vyprodukoval příšernost s názvem IQ151, což byla asi suma IQ kolektivu, co tu hrůzu vymyslel) a dělali jsme basic a assembler. Jeho znalosti a zapálení - špica, hodně jsem se toho naučil a doteď si něco pamatuju. V dalším ročníku přišla dáma s aprobací - ale assembler do té chvíla naživo neviděla, ale měla nás učit - my byli o dost dál. Pikantní pak byla maturita, kde tato dáma dělala zkoušející :-)
Později na VŠ mě vyučoval jeden externista na marketing (studoval jsem sice techniku, ale v zájmu komplexního vzdělání jsme měli i toto), pracoval jako marketingový ředitel v jedné firmě - opět, jak nemám tyto obory moc v lásce, tak špica.
sat037
Re: moje zkušenost
pokud to vezmu tak, že škola má připravit na život a práci, tak kanntoři s reálnou praxí (nejen učitelskou) jsou nejlepší.
Tot'' moje zkušenost.
Oldshaterhand
hm
Ty chytraku jeden ,nezapomen ze i ty budes jednou starsi pedagog, jestli ovsem vydrziz lespon 10 let ucit. pak jsi vzpomen co jsi nekdey placalve svem blogu!!!!
Nemesiss
Re: hm
...zkuste si, prosím, ten blog ještě jednou přečíst...
Jean-Luc Picard
až budete něco umět a ne jen mít školu
pak něco komentujte kritizujte. Potom totiž možná budete něco vědět o věci o které jste jen slyšel a četl.
UrsusLuin
Re: až budete něco umět a ne jen mít školu
Na to, abys mohl mít školu, ale potřebuješ i něco umět, frajere.
peanutka
...
Nějak jsem se za celý život nesetkala s mladým dobrým učitelem/učitelkou. Zkoušeli nové metody, uměli pracovat s internetem ale děti nic nenaučili. Zato "stará škola" jim dala do života víc než "moderní" učitelé.
Psí zadek
Re: ...
Tak to já ano, měla jsem jak výborné mladé učitele, tak výborné starší.
monasa
:-)
Vzhledem k tomu, jací kandidáti na učitele vykonávají na našem gymplu povinnou praxi, se tomuto článku musím smát:-) "Kandidáti" se neumí vyjadřovat, neumí si nic připravit a učivo žákům předčítají, mají logopedické vady (nechápu, jak mohli být přijati na učitelství), takže jim žáci nerozumí. Celkem se hrozím toho, kdo bude učit moje děti... Souhlasím s tím, že po 30 letech praxe mohou být učitelé vyhořelí, ale setkávám se s mladými nastupujícími učiteli a přístup k žákům mají děsný a samotní žáci si stěžují, že neumí učit a žádají výměnu kantora, aby se něco naučili
UrsusLuin
Re: :-)
A pak tyhle matly dostanou kulatá razítka "splnili praxi"? Není to potom chyba i Vaší školy?
Ale to je ten problém, o kterém jsem psal níže - kdo je schopný, ten se do školství nehrne, protože si jinde vydělá mnohem víc. Na vzdělávání našich dětí, na naši budoucnost pak stojí frontu ti, kteří by "správně" neměli mít ani vysokoškolský titul.
- Počet článků 62
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2899x
Po dosažení titulu Mgr. v září 2011 nyní pracuje ve vzdělávací agentuře.